+31615098397 info@unique-body.nl

Waarom kiezen wij voor deze rugspier oefeningen?

Het zal zo zijn dat jij net als een ander een paar favoriete rugspieroefeningen hebt. WIj hebben die ook, maar deze oefeningen zijn voornamleijk gebasseerd op het feit dat ze makkelijk uit te voeren zijn en daarmee voor iedereen een goede keuze zouden zijn.

Wat je vaak voorbij ziet komen in de sportscholen is dat de techniek van elke oefening niet optimaal is. Tegelijkertijd zie je dan wel mega veel variaties op die oefeningen die dan nog slechter worden uitgevoerd.

Houd het simpel! Echt, het is niet nodig om moeilijke oefeningen te doen. Zeker niet als je de basis er niet in hebt zitten.

Welke rug oefeningen hebben we het precies over?

Wij hebben er 5 neergezet. Alle oefeningen hebben als voordeel dat ze meerdere spiergroepen tegelijkertijd aanspreken en daardoor uiterst effectief zijn.

Onze top 5:

  1. Pull Up
  2. Pully
  3. Lat Pull Down
  4. Dumbell Row
  5. Back Fly

Deze 5 oefeningen trainen allemaal de rugspieren en wat omliggende spieren. Het zijn allemaal compound oefeningen, wat betekent dat ze meerdere spiergroepen tegelijkertijd aanspreken.

Voornamelijk per oefening, deze spiergroepen:

Pull Up

  • Grote rugspier
  • Armspieren

Pully

  • Grote rugspieren
  • Armspieren
  • Lage rugspieren

Lat Pull Down

  • Grote rugspier
  • Armspieren

Dumbell Row

  • Rugspieren tussen de schouderbladen

Back Fly

  • Rugspieren tussen de schouderbladen

Al deze oefeningen hebben bijna dezelfde spiergroepen, veelal grote rugspieren, armspieren en de spieren tussen de schouderbladen. Als je jezelf afvraagt waarom staan hier geen apparaten bij? Dat leg ik je zo uit.

 

Waarom losse oefeningen in plaats van apparaten?

Laten we beginnen bij het feit dat wij zelf 3-dimensionaal bewegen. Elke beweging die we maken is vrij. Het lichaam zal zich altijd moeten kunnen stabiliseren in meerdere standen. Dit is iets wat van je apparaten niet kan verwachten. Die bewegen vaak alleen maar in 1 richting. 

Daarnaast zijn er nog meer voordelen:

  1. De verstroging van een losse oefening is groter dan een apparaat.
  2. Stabiliserend vermogen. 
  3. Je vergroot de mobiliteit en flexibiliteit. 
  4. Je traint meerdere spiergroepen tegelijkertijd.
  5. Mensen met beperkingen kunnen ook de oefening uitvoeren. 
  6. Blessure preventie.

En nog een heel aantal. 

 

Waar kan jij beginnen?

Deze oefeningen zijn niet enorm moeilijk, wel is de techniek enorm belangrijk. Ik zou als volgt beginnen.

Stappenplan:

  • Train eerst op techniek.
    • Langzaam tempo.
    • Weinig herhalingen, bouw dit langzaam op.
    • Vergroot je mobiliteit door de bewegingsuitslag zo groot mogelijk te maken.
    • Merk je een probleem in je stabiliteit of mobiliteit stop de oefening.
  • Train vervolgens het uithoudingsvermogen van de spier.
    • Doe veel herhalingen. 
    • Doorgaand rustig tempo. 
  • Bouw nu op naar het niveau waar je wilt trainen.

Heb jij nog vragen over deze oefeningen? Laat het mij gerust weten. Ook kan je altijd een gratis training komen doen bij ons in de personal training studio waar je meteen goed geholpen kan worden door een personal trainer!

Small Group Personal Training

Meld je via onderstaande agenda aan voor een gratis proeftraining in onze small group personal training.

Kies een dag en tijdstip naar keuze, kies voor gratis proefles en vervolgens meld je aan. Wij vragen je een account aan te maken waarmee wij contact met je kunnen nemen mocht er iets veranderen.

× Stel je vraag!