+31615098397 info@unique-body.nl

5 voordelen van krachttraining die belangrijker zijn dan gewichtverlies!

Krachttraining speelt een rol bij het voorkomen van ziekten.

Ja ik weet het. Waarom zeggen ze dan overal dat je het beste krachttraining kan doen als je wilt afvallen? Omdat het ook zeker zo is, maar er zijn factoren voor je lichaam die vele malen belangrijk er zijn. 

Krachttraining wordt nog steeds vaak gezien als een sport voor body builders, gelukkig weten vele dat dit allang niet meer zo is, maar het imago van gewichtverlies creëren wordt wel steeds groter. 

Krachttraining zal je spieren er zeker beter uit laten zien en zal zowel bij mannen als vrouwen voor een fitter, sterker en strakker lichaam zorgen. Maar trainen met gewichten doet zoveel meer:

Krachttraining beschermt de botten en spieren

Na de puberteit, of je nu een man of een vrouw bent, begin je ongeveer 1 procent van je spierkracht en je botten per jaar te verliezen.

Krachttraining zorgt ervoor dat de spieren behouden blijven. Daarnaast door de verschillende krachten die er op het lichaam komen is krachttraining een hele goede manier om de botdichtheid te verbeteren. 

Krachttraining maakt je sterker en fitter

Krachttraining wordt ook wel weerstandstraining genoemd, omdat het gaat om het versterken van je spieren door middel van een weerstand.

Door de weerstand te verplaatsen verkorten of verlengen de spieren in een beweging. Ze leveren kracht en zorgen ervoor dat ze sterker worden. Wel gezegd moet je het lichaam altijd zo prikkelen dat het noodzaak ziet om sterker te willen worden. 

Als jij sterker bent dan zal je in het dagelijksleven veel dingen makkelijker kunnen uitvoeren. Je voelt je al snel fitter.

Krachttraining creëert een betere balans

Je evenwicht en coördinatie verbeteren, net als je houding. Wat nog belangrijker is, als je een slechte mobiliteit en balans hebt, kan krachttraining je op vallen met maar liefst 40 procent verlagen, wat van cruciaal voordeel is, vooral als je ouder wordt.

Je kan dus zeggen als je mobiliteit toeneemt de kans op blessures dus af neemt. Voor wie dan ook, ouderen, jongeren, sporters of niet sporters.

Krachttraining speelt een rol bij de preventie van ziekten

Studies hebben de vele voordelen van krachttraining voor je algehele gezond goed gedocumenteerd.

Als je artritis hebt, kan krachttraining zo effectief als medicatie zijn in het verminderen van artritispijn. Krachttraining kan postmenopauzale vrouwen helpen hun botdichtheid te verhogen en het risico van botbreuken te verminderen.

En voor de talloze Nederlanders met type 2 diabetes, kan krachttraining samen met andere gezonde veranderingen in levensstijl helpen bij het verbeteren van de bloedsuikerspiegel. Het beinvloeden van je hormonen tijdens training is daarvoor een hele goede.

Krachttraining zorgt voor een hogere verbranding

En natuurlijk, je verbrandt calorieën tijdens de krachttraining, en je lichaam blijft ook nog calorieën verbranden na de krachttraining.

Meer calorieën worden gebruikt voor het aanmaken en onderhouden van spieren in plaats van vet, en in feite kan krachttraining je stofwisseling verhogen met 15 procent – het is dus een geweldige manier om een gezond gewicht te behouden of juist de pondjes te verbranden.

 

Wel is het enorm belangrijk om krachttraining op de juiste manier te doen en niet zomaar aan de gewichten gaan hangen. Je lichaam kan ook gewoon blessures oplopen als je verkeerd traint. 

× Stel je vraag!