+31615098397 info@unique-body.nl

9 voordelen van trainen in groepsverband

Weinig mensen hebben de discipline om dit lang vol te houden.

In je eentje naar de sportschool gaan en een trainingsschema afwerken is een hele goede manier om fit te worden. Als je dit een paar keer per week doet en jezelf pusht bij elke herhaling en set, gaat dit zeker resultaten opleveren.

Uit ervaring blijkt helaas dat maar weinig mensen die discipline hebben om dit lang vol te houden. Je hoort het wel eens om je heen, termen als saai, eentonig en vaak het gebrek aan motivatie.

“Het missen van een duwtje in de rug”.

Als je jezelf hierin herkent, dan is small group training meer wat voor jou! Motivatie, competitie en echte resultaten behalen zijn een aantal reden waarom je small group training eens zou kunnen proberen!

 

Dit zijn 9 voordelen van het trainen in groepsverband:

1. Juiste instructie
Je kent ze wel: Mensen die rondslenteren in de sportschool en eigenlijk “maar wat doen”. Ze volgen geen trainingsprogramma en weten vaak niet precies hoe de oefeningen uitgevoerd moeten worden. Vaak is er ook niemand aan wie je deze vraag kan stellen. Tijdens small group training zorgt de trainer ervoor dat je de oefeningen juist uitvoert . Je weet ook zeker dat je goed bezig bent omdat het schema op maat is gemaakt voor jou. Het is dus gewoon komen en doen wat er staat!

2. Routine
De meeste sportscholen zijn de hele dag en een deel van de avond geopend. Dit brengt flexibiliteit met zich mee, je kan sporten wanneer je wilt! Hier schuilt ook gelijk een gevaar, je hoeft niet perse een tijd vast te pinnen in je rooster. Het resultaat voor veel mensen is dat ze uiteindelijk te weinig gaan. Bij small group training in groepsverband ben je gebonden aan een aantal tijdstippen tijdens de week. Deze zijn beperkt en vaak moet je jezelf inschrijven voor een bepaalde sessie.  Dit brengt routine met zich mee waarmee de kans dat jij het blijft volhouden aanzienlijk wordt vergroot!

3. Competitie
Dit punt is misschien wel het belangrijkste. Wanneer we in groepsverband trainen, komt onze natuurlijke competitiedrang naar boven. Je wil gewoon sneller/ beter zijn als je buddy! Daar kan je niks aan doen, dat is menselijk. Als jij om je heen andere een zwaarder gewicht ziet tillen of meer herhalingen ziet maken dan wil jij dit ook. Dit maakt het leuk, het zorgt ervoor dat je jezelf pusht en jezelf naar een hoger niveau brengt.

4. Aanspraak
Wanneer je alleen sport is de drempel om toch maar thuis te blijven vele malen lager dan wanneer je ergens verwacht wordt door een trainer. Misschien regent het wel, is het koud, ben je moe, futloos.. er zijn genoeg excuses te verzinnen om niet te gaan, daar zijn we altijd heel erg goed in  Het is veel makkelijker om jezelf te overtuigen dat het “niet je dag is” als je alleen sport. Wanneer je naar een groepstraining gaat, wordt je ergens verwacht . Je vrienden, trainingsmaatjes en trainer verwachten dat jij komt. Jij wil toch juist die motiverende trainingspartner zijn die er altijd is?

5. De lat ligt hoger
Hoe gemotiveerd je ook bent, er zijn altijd grenzen aan hoe hard je kan trainen en hoever je jezelf kan pushen, als je alleen sport. Het is een stuk makkelijker om het rustig aan te doen of te stoppen terwijl je nog 1 of 2 herhalingen had kunnen doen als je alleen bent. Tijdens het trainen in groepsverband ligt de lat hoger. Je voelt de aanwezigheid van anderen waardoor je niet zo snel wilt opgeven.

6. Vrienden maken
Het is een leuke manier om nieuwe mensen te ontmoeten en misschien wel nieuwe vrienden te maken! Je ontmoet allemaal gelijkgezinde mensen die allemaal fit willen zijn en zichzelf willen verbeteren. Jullie hebben dus sowieso al wat gemeen.

7. Aanmoediging
Als trainer zorgen we er altijd voor dat je gemotiveerd blijft. We helpen je tijdens de training door je te motiveren als je bezig bent of je te helpen die laatste herhalingen eruit te pushen.

8. Aanpasbaar voor alle niveaus 
Er kunnen mensen van verschillende fitness niveaus aanwezig zijn tijdens dezelfde small group training. Dit is echter geen belemmering. Vrijwel alle oefeningen/ trainingen zijn aan te passen en dus lichter of juist zwaarder te maken. 

9.Verfrissend
Elke maand of eerder wordt je schema onder de loep genomen om aan gepast te worden. Zo zorgen we ervoor dat je altijd het beste resultaat blijft halen. 

× Stel je vraag!