Burnout en burnout gerelateerde klachten.
7 praktische tips voor bijdrage aan het herstel.

Welke klachten zou jij kunnen ervaren?

In dit soort situaties kan je helaas klachten krijgen. Deze klachten zullen voor iedereen verschillend zijn. De een krijgt bijvoorbeeld buikpijn, een ander eczeem en een derde slaapt slecht. Duurt de stress lang of heb je geen tijd om te herstellen, dan worden de gevolgen op steeds meer gebieden merkbaar. 

Lichamelijk

  • Je bent vaak moe
  • Je slaapt niet goed
  • Je hebt regelmatig spierpijn, hoofdpijn of pijn in je lichaam
  • Je hebt maagpijn en/of darmproblemen
  • Je hebt waarschijnlijk een lagere weerstand en daardoor heb je meer kans op verkoudheid en griep
  • Je hebt mogelijk last van hartkloppingen, een hogere bloeddruk en verhoogd cholesterol
  • Je zweet en trilt meer dan normaal

Psychisch

  • Je kunt moeilijk tot rust komen, je voelt je gehaast.
  • Je bent prikkelbaarder, sneller geïrriteerd. Je hebt relmatig een ‘kort lontje’
  • Je voelt je wel eens angstig
  • Je kunt moeilijk genieten, je voelt je lusteloos en futloos
  • Je hebt moeite met beslissingen nemen
  • Je vergeet wel eens wat en je kunt je moeilijker concentreren
  • Je voelt je onzekerder en je hebt minder zelfvertrouwen

Gedrag

  • Je presteert minder en je maakt vaker fouten
  • Je eet te veel of juist te weinig
  • Je hebt geen zin in seks
  • Je gaat steeds meer je sociale contacten uit de weg 

Wat kan jij doen om hier vanaf te komen?

Tip 1: Zorg voor structuur in je leven

Een goede dagindeling sorgt ervoor dat je structuur krijgt in je leven. Letterlijk vanaf de ochtend tot in de avond, eet op vaste tijden, ga leuke dingen doen en wissel dit af met ontspanning voor jezelf. Lees een boek, luister je favoriete muziek, ga een stukje wandelen of ga sporten. Maar plan je agenda weer niet te vol, neem de tijd en geniet van alle momenten.

 

Tip 2: Doe 1 ding tegelijkertijd

Je zal je manier van denken en doen moeten aanpassen. Dus in plaats van denken dat je alles kan, naar je focussen op 1 ding tegelijkertijd. Als jij je focust op 1 ding krijg jij meer rust, volbreng je deze taak zal je een tevreden gevoel overhouden. Zo voorkom je dat je alles tegelijk wil en niks afmaakt, dus minder frustratie en een beter gevoel over jezelf. Dit kan betekenen, leren nee zeggen, assertiever zijn en andere om hulp vragen.

 

Tip 3: Luister naar jezelf

Deze klachten waren er niet van de een op de andere dag, dit was een langdurig proces van niet naar jezelf luisteren. Leer daarom naar jezelf te luisteren, vang signalen op als hoofdpijn, vermoeidheid, desinteresse of prikkelbaarheid. Als je dit merkt, ga dan niet door, maar neem rust.

 

Tip 4: Onderhoud je sociale contacten

Klachten als moeilijk kunnen genieten en jezelf onzeker voelen zijn goede voorbeelden. Zorg dat je contact houd met mensen om je heen, familie, vrienden, buren, collega’s. Het contact helpt je om je negatieve spiraal te doorbreken en lekker onder de mensen te zijn.

 

Tip 5: Leef in het hier en nu.

Door in het hier en nu te leven en niet na te denken over morgen en of gisteren, ga je niet piekeren of malen. Denk niet na over wat je werk morgen gaat brengen of over wat andere van je gaan vinden. Stel jezelf de vraag 

Wat kan jij hier nu zelf aan doen?

Bekijk het filmpje hieronder en zie welke beweging jou meteen kan helpen om minder last van de lage rug, bil of been te krijgen. 

Daarnaast is het verstandig als de pijnklacht aan houd om langs te komen voor een gratis spreekuur, want een disbalans of spierzwakte kan ook een mogelijk probleem zijn. Hiervoor is het raadzaam om te checken of dit daadwerkelijk jouw probleem is. 

In ons spreekuur bekijken we in 20 minuten snel waar jouw probleem vandaan komt en wat onze behandelmethode doet voor jouw pijnklacht.

Graag een persoonlijke afspraak?

Heb je een langdurige klacht en heb je al vele therapeuten gezien? Dan snap ik dat je het lastig vind om nieuwe dingen te proberen.

Daarom als jij nu een afspraak maakt krijg jij het consult en eerste behandeling gratis t.w.v. €75,-

12 + 14 =