+31615098397 info@unique-body.nl

De juiste voedingscombinaties voor een strakke buik

Remco Broere | Personal Trainer, Personal Hormonal Profiler & Mylogenics Practitioner

Wat zijn de juiste voedingscombinaties? Introductie

De juiste voedingscombinaties bestaan uit een juiste samenstelling van  voedingsmiddelen in dezelfde maaltijd, zodat het de spijsverteringsstelsel niet onnodig belast.

Als we spreken over de juiste voedselcombinaties bedoelen wij de vier voedingsstoffen: eiwit, vet, groente en koolhydraten. Er is altijd een voedingsstof dat domineert. Je noemt deze de dominante en deze programmeert het hele verteringsproces. Als je verschillende voedingsmiddelen samen eet, wordt deze verhouding verstoord. Koolhydraten kun je delen in twee groepen: suikers en zetmeel. Zetmeel bestaat uit complexe suikers. Zetmeelrijke voeding zoals granen moet dus eerst worden afgebroken tot dubbele en daarna tot enkelvoudige suikers.

De dubbele suikers, waartoe ook melksuiker (lactose) behoort, zijn moeilijk verteerbaar en kunnen klachten veroorzaken zoals maag- en darm problemen. Door koolhydraten en eiwitten samen in een maaltijd te eten, ontstaat er een slechte voedselcombinatie, er zullen klachten optreden. Na het eten ben je ook vermoeid, heb je een opgeblazen gevoel en alle energie gaat naar de spijsvertering.

De meeste dierlijke voedingsmiddelen zijn zuurvormend en moeilijk verteerbaar. Fruit en groenten daarentegen zijn makkelijk te verteren. Een goed advies: eet nooit fruit in combinatie met andere voedingstoffen. Er is dan sprake van een slechte voedselcombinatie. Hierdoor kan er gisting ontstaan. Fruit kun je het beste op de nuchtere maag eten. Fruit reinigt het lichaam. ‘s Middags kun je overgaan op een groentemaaltijd. Groenten geven energie aan het lichaam.

De meeste mensen zijn gewend om alles door elkaar te eten zoals: kaas, eieren, brood, vlees, aardappels en zoetigheid. Hierdoor is er sprake van een slechte voedselcombinatie. Zij kunnen last krijgen van lichamelijke en geestelijke klachten zoals overgewicht, opgezette maag en darmen, zure oprispingen, winderigheid, voedselintolerantie, vermoeidheid, darmverstopping en depressie.

Goede voedingscombinaties zijn bijvoorbeeld

  1. Koolhydraten met groente.
  2. Eiwitten met groente.
  3. Vetten met groente.
  4. Eiwitten met vetten en groente.

Maaltijd voorbeelden zouden kunen zijn:

  • Brood met een salade of groentesoep.
  • Vlees en groenten.
  • Een salade met kaas, kipfilet, avocado.
  • Aardappelen en rauwkost.
  • Kwark met noten.
  • Gebakken ei met roerbakgroente.

Voordelen van de juiste voedingscombinaties zijn

In het begin zul je even moeten leren hoe je je maaltijd samenstelt. Probeer het eerst maar eens een week en dan bijvoorbeeld met 2 maaltijden die je makkelijk kan aanpassen, neem bijvoorbeeld het ontbijt en de lunch.

Door goede voedselcombinaties toe te passen krijg je:

  • een betere spijsvertering
  • een gezonde darmflora
  • een betere opname van vitamines en mineralen
  • een sterk afweersysteem
  • een slanker figuur
  • een beter humeur
  • een mooie en gave huid
  • meer energie en levenslust

Ben jij benieuwd of jij baat zou hebben bij een ander voedingspatroon?

Klik op de link en vul de vragenlijst in.

Ik neem spoedig daarna contact met je op voor een passend advies.

× Stel je vraag!