Stijve rug na lang zitten? Hoe zit dat precies?

Je hebt de hele dag achter je bureau gezeten. Als je dan wil gaan staan heb je een stijven rug en heupen. Hoe komt dit?

Laten we kort terug gaan naar de mogelijke oorzaak in de meeste gevallen.

  1. Een spier die weinig beweegd wordt steeds stijver.
  2. Een stijve spier neigt in vele gevallen te gaan verzwakken.
  3. Een zwakke spier kan moeilijk compenseren.
  4. Als compenseren niet meer mogelijk is geeft je lichaam een signaal af dat dit niet meer kan. Denk aan pijn, een stekend gevoel, stijfheid.
  5. Hierdoor gaan mensen juist maar weer vaker stilzitten omdat ze dan het gevoel niet meer hebben. En zo kom je in een visieuze cirkel terecht waar je nog maar moeilijk uitkomt.

Een spier die veel voorkomend een klacht veroorzaakt in deze regio is je iliopsoas. Zo hoor je vaak het iliopsoas syndroom voorbij komen. Ofwel een stijve of gevoelige heupbuiger.

Dit kunnen mogelijke oorzaak zijn voor jouw stijve rug

Er zijn vele oorzaken voor dit probleem, maar dit zijn er een aantal die veel voorkomen:

  1. Te weinig bewegen.
  2. Veel zitten.
  3. Spierdisbalans, spierdisfunctie.
  4. Verkeerde houding.
  5. Instabiliteit in de heup of benen.

Vaak zie je dat een spier die stijf is verzwakt en een zwakke spier steeds stijver wordt. Door de steeds zwakkere spier, verstijfd deze meer en zorgt continue voor druk op de zenuw die we net benoemde.

Het is dus verstandig om deze oorzaken te verbeteren door bijvoorbeeld minder te gaan zitten, meer te gaan bewegen etc.

Wat kan jij hier nu zelf aan doen?

Natuurlijk is de meest voor de hand liggende meer gaan bewegen. En dit zou dan ook echt mijn eerste tip zijn. Ook al heb je een drukke dag met veel meetings online, stap af en toe even weg en ga lekker wandelen of bewegen.

Daarnaast kan je de spier in kwestie activeren door het volgende activatie punt te gebruiken. 

  • Wrijf 2cm naast de navel tot 5cm boven de navel over de huid. Masseer dit stuk voor zo een 30 sec. 

Het zorgt ervoor dat de connectie tussen het brein en de spier verbetert en de spier daardoor meer functie krijgt. 

Een testje wat je kan doen is om te kijken hoever je naar de grond kan met je handen. Dus gestrekte knieën en naar de tenen toe. 

Verbetert dit zich dan helpt dit activatiepunt en kan je het vaker toepassen om je spier een beetje te ondersteunen. 

Helpt dit niet, dan kan het een spierblokkade zijn en die zal moeten worden opgelost door een behandeling van de spier. Behandeling nodig? Klik dan hier.

Of je doet de oefening die ik je laat zien in de video hieronder. Ik leg daar precies uit hoevaak je dit moet herhalen en wat de uitkomst kan zijn hiervan.

“Ik was ten einde raad, maar nu kan ik weer normaal functioneren, werken, sporten, etc! Remco en zijn behandelingen voelen  voor mij echt als mijn reddende engel!”

Charlotte

“Na de eerste behandeling merkte ik al duidelijk verschil en na 3 behandelingen hoefde ik niet meer terug!”

Marijke

zet je pijn langs de zijlijn

Wil jij nu al wat doen om je pijn voorgoed langs de zijlijn te zetten? Download dan mijn ebook en krijg direct 5 van de meest waardevolle tips om je pijn te verhelpen.
Gratis ebook

Kom je een keer langs?

Hoeveel tijd kost het je?

20 minuten

Hoeveel geld kost het je?

€0,-

Contact

Telefoonnummer

+(31) 615098397

E-mailadres

info@unique-body.nl

Adres

Kouwe Hoek 14
2741PX, Waddinxveen