+31615098397 info@unique-body.nl

Krijg je hormonen in balans door de juiste training!

Door een specifieke en doelgerichte meting kan je bepalen welk hormoon er bij jou uit balans is!

Laten we met het volgende beginnen. The definition of stupid: “Doing the same thing over and over again while expecting a different result”

Nog steeds gaat het vaak fout met trainen. Je haalt geen resultaat, maar je blijft wel steeds herhalen wat je tot op dat moment hebt gedaan.

Klinkt bekend? Kan gebeuren, want heel veel mensen doen dit. Waarom? Omdat iets anders doen vaak heel moeilijk is, het voelt niet fijn.

Neem bijvoorbeeld iemand die continue groepslessen doet, spinning bijvoorbeeld. Deze persoon doet wekelijks meerdere malen spinning, maar resultaat boekt hij niet meer. Maar om dan iets anders te gaan doen, dat gebeurt niet. Want ja, de groep is zo gezellig, maar ik houd niet van krachttraining, ik vind het fijn om op deze tijden te trainen.

Jammer, want resultaat halen wordt dan erg lastig.

Wil je resultaat voor jouw lichaam is het goed om te doen waar jouw lichaam om vraagt.

Waarom geen cardio?

Cardio heeft een negatieve werking op je power, het zorgt er simpel gezegd voor dat je langzamer wordt.

Na een 6-8 weken van continue cardio-training bereik je de plateau fase. Langer doorgaan met deze vorm is dan nagenoeg zinsloos.

Aanpassen is de beste optie. Ik hoor je denken, kan ik dan na een tijdje wel weer cardio doen? Jazeker, want ook in de volgende training bereik je een plateau fase. Ik zou alleen, als je een gezond en fit lichaam wilt, cardio mijden.

Waarom?

Te lang cardio training kan leiden tot adrenal fatigue ofwel adrenaline uitputting. Dit kan leiden tot vermoeidheidsklachten, allergie├źn of bijvoorbeeld concetratie problemen. Dit zijn enkele symptomen.

Hoe beinvloed het mijn hormonen?

Cardio training heeft een negatief effect op de verhouding van tetosteron en cortisol.

Langdurig cardio training kan leiden tot de afname van Testosteron, met als gevolg een vermindering van de spiermassa. Als je een gezond lichaam wilt is spiermassa iets wat je wel wilt, het helpt je jouw stofwisseling verhogen en de spieren houden je sterk.

Daarnaast zorgt een teveel aan oxidatieve stress, zuurstof stress, dat het hormoon cortisol toeneemt. Cortisol kan er voor zorgen dat je spiercellen minder gevoelig worden voor het hormoon insuline. Je lichaam zal dus meer insuline moeten gaan aanmaken om glucose via het bloed naar de spier te transporteren.

Insuline reguleert de bloedsuikerspiegel. Als deze niet op orde is dan is de kans groot dat het lichaam geen glucose meer naar de cellen vervoert. Er is dan ook een kans op diabetes, hoge bloeddruk, hartaanvallen of een beroerte.

Insuline heeft dan weer een effect op ons verjongingshormoon, groeihormoon. Daarom zie je vaak dat sporters die langdurig onder oxidatieve stress staan, marathon lopers, wielrenners etc er sneller ouder uit zien dan dat ze zijn.

Waarom dan wel krachttraining?

Krachttraining zorgt voor de aanmaak van testosteron en groeihormoon. Dat wil zeggen dat je lichaam meer spiermassa aanmaakt, en dat je verjongingshormoon actiever wordt.

Wil jij weten welke trainingsvorm er het beste bij jou past?

Door een specifieke meting, huidplooimeting op 12 punten op jouw lichaam. En met een doelgerichte vragenlijst kan je er achter komen welke hormoon er bij jou uit balans is en wat voor trainingsvorm er het beste bij jou past.

Wil jij weten wat zo een meting inhoud? Laat dan je gegevens achter in het contactformulier en ik stuur je de informatie zo snel mogelijk naar je op.

Meer informatie meting van jouw hormonale balans

15 + 12 =

× Stel je vraag!