+31615098397 info@unique-body.nl

In 8 stappen een kant en klaar plan voor het behalen van jouw doelen!

Een doel hebben is essentieel voor het behalen van resultaat. Het geeft je richting, het vertelt je waar je naartoe wil. De snelste lijn van nu naar je doel is een rechte lijn en om die lijn zo recht mogelijk te laten zijn, zijn deze stappen essentieel.

1 van de grootste redenen om je doel niet te berieken is vaak dat mensen niet weten waar ze moeten beginnen. Nadat je deze stappen hebt doorlopen is hier geen sprake meer van. 

Vanaf nu dus geen excuses meer dat je het niet weet! Jij gaat je doel bereiken!

1. Wat is je doel?

Dit is natuurlijk waar alles start. Wat wil je precies bereiken? Waar en hoe zie jij jezefl over en half jaar, een jaar of over 5 jaar? 

Mijn grootste tip voor het maken van een doel is dat je het visualiseert voor jezelf. Creëer letterlijk een beeld van hoe jij jezelf ziet.

Bijvoorbeeld: 10kg is het doel. Weer in die leuke kleding naar werk kunnen is een visualisatie. 

2. Waarom wil je dit zo graag bereiken?

Je doel als bijvoorbeeld 10kg afvallen of weer in die mooie kleding passen is een doel opzich, maar het gaat er meer om waarom dit zo belangijk voor je is. Waarom wil jij dit zo graag bereiken, of wat doet het voor je als je dit hebt bereikt?

Voel je jezelf zelfverzekerder, mooier, gelukkiger. Vind je het fijn dat mensen dan minder over je oordelen? Noem het op.

Maar waarom is dit doel als 10kg afvallen zo belangrijk voor je?

3. Hoe ziet jouw leven eruit als je dit bereikt hebt?

Je zelfverzekerder voelen is fijn, maar hoe uit zich dit in je dagelijks leven?

Dus hoe ziet je leven er dan uit?

Hoe kijken mensen bijvoorbeeld naar je, hoe vind je gezin dit, wat is zelfverzekerd zijn voor jou? Stap nog iets dieper in je doel en bekijken wat dit voor je doet.

Dit kan natuurlijk zelfverzekerder zijn, maar ook blijer, ik voel me beter, heb meer energie. Maar wat betekent dat, meer energie? Kan je dan alleen makkelijker een trap oplopen of kan je wellicht weer spelen met de kinderen zonder te moeten stoppen?

4. Zou je het willen of moet het van jezelf? 

Ik snap dat je nu meteen denkt; “moeten, ik moet helemaal niks!” Mensen hebben hier een soort afkeer tegen gekregen.

Maar het is wel degelijk een belangrijk statement. Want met alleen iets willen kom je er helaas niet.

Vaak hoor je dan dit: “Ik wil wel gaan sporten, maar…”

Wat misschien beter klinkt is dit: “Ik moet gaan sporten, want…”

Schijnbaar is het dus nog niet belangrijk genoeg voor je! Als het echt belangrijk voor je is dan maak je er wel een moeten van.

5. Welke informatie mis je?

Dit punt is niet heel moeilijk, schrijf op naar aanleiding van je doel welke informatie, welke kennis jij mist om jouw doel te bereiken.

Doel = Afvallen

Informatie = welke voeding moet ik dan nemen of welke training past hier het beste bij?

6. Welke vaardigheden mis je?

Hier kun je ook een lijst van maken. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan de volgende skills.

Doel = Afvallen

Vaardigheden zijn – Kun je koken? Hoe doe je gezond boodschappen? Kun je trainen of heb je een blessure?

7. Welke acties moet je nemen om tot je doel te komen?

Maak weer een lijst om te bepalen welke acties je nodig hebt om tot je doel te komen.

Begin met makkelijke acties, die je niet te veel energie kosten en die je makkelijk kunt volhouden. Als je deze acties een tijdje vol houd heb je al continue succes.

Vervolgens maak je een lijst met meer acties die je moet nemen. En ga deze dan splitsen door kernacties en minder belangrijke acties.

8. Wil je hier je commitment aan geven?

Tot nu toe is je commitment geweest op de leefstijl die je nu hebt. Wil je een andere leefstijl of iets bereiken zoals je hierboven hebt beschreven zul je een andere commitment gaan maken.

Maak de commitment met jezelf, maar misschien ook met een ander. Spreek het uit wat je gaat doen, je zegt letterlijk tegen iemand, “je kan ervan op aan dat ik dit ga bereiken!”

Wil je meer weten over het precies uitschrijven van je doelen en hoe je deze dus gaat bereiken? Meld je aan voor een online of fysiek gesprek om dit samen door te nemen. 

Wat we doen?

  • We creëeren jouw doelstelling.
  • We schrijven uit hoe je dit kan behalen.

Hulp, klik op de button!

× Stel je vraag!