+31615098397 info@unique-body.nl

Is dagelijks sporten of bewegen nu goed of slecht voor je?

Het wordt vaak gezegd, “elke dag sporten is echt goed voor je.” Maar is dit nu wel of niet goed voor je? Wordt je echt fitter of fysiek sterker als je elke dag gaat sporten? In dit blog leggen we je uit wat wij zouden adviseren en wat de voor- en nadelen zouden kunnen zijn.

Voordelen van elke dag sporten zouden kunnen zijn…

Iedere dag sporten heeft zo zijn voordelen. Het zorgt voor routine, je leert snel de juiste techniek aan van oefeningen en het kost je niet zoveel tijd als dat je 3x per week anderhalf uur naar de sportschool gaan.

#1 – Je voelt je beter

Sporten doe je niet alleen om er beter uit te zien, maar ook om je beter te voelen. Als je actief bent wordt er endorfine aangemaakt, ons gelukshormoon, je gaat je dus meteen beter voelen als je actief bent. 

Ten tweede als je elke dag een klein beetje actief bent dan voelt dat elke dag weer als een overwinning. Ook hierdoor ga je jezelf beter voelen.

#2– Je raakt minder snel gestrest

In onze maatschappij wordt er enorm veel van ons verwacht. Het is dus lastig om elk moment van de dag rustig te blijven en niet gestresst te raken. Elke dag sporten zou een moment kunnen creëren om je hoofd even leeg te maken en niet te hoeven nadenken aan alles wat op dat moment moet.

Het geeft je even de tijd om stil te staan, van plaats continue maar door te jagen. Als je stress ervaart slaap je ook vaak slechter, door actief te zijn slaap je ook weer beter. Doe dit echter niet kort voordat je gaat slapen.

#3 – Je verbrand meer calorieën

Als je elke dag zou sporten verbrand je al snel zo een 250cal per dag extra, dit is op een week 1750cal extra. Als je daarnaast er voor zorgt dat je gewoon gezond blijft eten en minder calorieën binnen krijgt dan je verbrand is de kans ook nog eens aanwezig dat je wat kilo’s gaat kwijt raken.

#4 – Je voorkomt ouderdomskwalen

Het ljikt nog zover weg, maar je zal jezelf op latere leeftijd dankbaar zijn dat jij nu al de tijd hebt genomen om meer voor jezelf te zorgen.

Sporten heeft namelijk een gunstig effect op je botten. Dus door iedere dag te sporten, help je je botten sterker te worden. Hiermee voorkom je broze botten op latere leeftijd. Daarnaast zorg je voor een lagere bloeddruk, een betere bloedsomloop en een gezondere hartconditie.

Nadelen van elke dag sporten zouden kunnen zijn…

Dagelijks bewegen heeft dus zoals je ziet een hoop voordelen, maar ook zeker een paar nadelen. 

Als jij bijvoorbeeld elke dag zou gaan trainen, fitness, en je doet vaak dezelfde oefeningen is de kans op verveling aanwezig. 

Je kan letterlijk in een soort fitness-sleur terecht komen. 

#1 – Kans op blessures en overtrainen

Als je elke dag traint is de kans op een blessure enorm aanwezig, dit omdat je vaak dezelfde oefeningen elke dag weer doet. Een spier heeft ook gewoon rust nodig om goed te kunnen functioneren. 

Ook is het niet verstandig om elke dag volle bak te gaan hardlopen of iets als je dit niet gewend bent. Geef je lichaam de tijd om op te bouwen en doe het rustig aan. 

 

#2 – Het kan gaan vervelen

Wat is jouw lievelingseten? Pizza, chinees of een heerlijke stamppot? Je bent het vast met ons eens dat je dit niet elke dag kan eten.

Je wordt het op ten duur toch echt zat. Dit is hetzelfde met elke dag sporten. De kans als jij elke dag hetzelfde doet is aanwezig dat jij het vervelend gaat vinden. 

Zorg voor veel variatie, ga een keer hardlopen, ga een keer fitness, een stukje fietsen enz.

#3 – Je valt er niet altijd van af

Afvallen blijft de combinatie tussen sporten en gezond eten. Als jij elke dag sport en je verbrand zo een 250cal extra per dag, maar je eet wel elke dag een patatje of iets dan krijg je nog steeds te veel calorieën binnen en zal je niet altijd gaan afvalle.

Pak het dus slim aan en eet voor of na je sporten genoeg eiwitrijke voeding.

Ons advies als jij elke dag wat zou willen doen!

Nadat je bovenstaande voor- en nadelen van elke dag sporten hebt gelezen heb je toch besloten om elke dag te gaan sporten. Of om in ieder geval vaak te sporten. Om toch het beste uit jezelf te halen en de nadelen te minimaliseren, hebben wij een aantal tips & tricks geselecteerd.

  1. Zorg voor variatie
    Het nadeel dat je lichaam en jij gaan wennen aan de training is goed te ondervangen door elke week of misschien zelfs dag iets anders te doen. Varieer van hardlopen, naar een stuk fietsen of fitness. 
  2. Zorg voor de juiste intensiteit
    Je lichaam heeft ook herstel nodig. Dit heeft je lichaam minder nodig als je underloaded traint of beweegt, dus als jij iets doet wat je goed kan volhouden. Hier schuilt wel meteen een nadeel, wil je progressie moet je overloaded trainen. Dit betekent dat je je lichaam een prikkel moet geven die het nog niet kent en daardoor aanpassing moet maken.
  3. Let op je voeding
    Iedere dag sporten heeft ook consequenties voor wat je lichaam nodig heeft aan voedingsstoffen. Heb je als doel om jezelf fitter te voelen zal je ook wel wat meer moeten gaan eten, denk hierbij aan eiwitrijke voeding https://unique-body.nl/top-eiwitrijke-bronnen/.
  4. Zorg dat je thuis aan de slag kunt
    Doe dit bijvoorbeeld lekker thuis. Oefeningne met je eigen lichaamsgewicht zijn makkelijk uit te voeren en kun je overal doen. Check online voor wat leuke oefeningen voor thuis.

Zou ik dus adviseren om elke dag thuis te trainen?

Ik denk dat dit afhankelijk is van je doelstelling. 

Wil jij afvallen, sterker worden of gericht aan de slag een fysiek doel? Nee dan zou ik niet elke dag gaan trainen. 

Wil jij jezelf meer energie mee geven en jezelf even een moment van rust gunnen? Ja, dan zo ik zeker aan de slag gaan!

Als je een groter fysiek doel hebt en je hebt een stok achter de deur nodig dan mag je bij ons altijd een proefles komen draaien. Meld je aan via ondestaande agenda.

Small Group Training Agenda

Check de agenda hieronder en vraag zelfstandig een gratis proefles aan.

Voor het aanvragen van een gratis proefles (betaling van €0,-) vragen we je een proefaccount aan te maken waarmee we jou kunnen contacten mochten er wijzigingen zijn.

× Stel je vraag!