Introductie lage rugpijn na het slapen

Zo’n 80% van alle volwassenen heeft wel eens last van rugpijn. Heel wat mensen ervaren lage rugpijn na het slapen.

Rugklachten tijdens het slapen veroorzaken een verstoorde nachtrust. Waardoor je lichaam slecht herstelt en de rugklachten vaak alleen maar toenemen.

Een overbelasting van de wervelkolom en de omliggende weefsels ligt vaak aan de oorzaak van pijn in de onderrug bij het liggen. 

Een sterker, flexibiler en stabieler lichaam helpt om van je lage rugklachten af te komen.

Ervaar jij lage rugpijn na het slapen?

Als je ’s morgens uit bed stapt, mag je eigenlijk geen lage rugpijn of een stijve rug hebben.

Lage rugpijn bij het opstaan wijst op een slechte nachtrust en op onvoldoende ondersteuning van het lichaam tijdens de slaap.

Het is een signaal dat uw lichaam en spieren onder spanning staan tijdens de slaap.

De redenen zijn heel divers, maar 1 van de grootste redenen is een te gespannen houding gedurende de dag. Denk hierbij aan continue achter een pc scherm zitten. Je lichaam wordt langere tijd in dezelfde houding gezet waardoor het lichaam stijver wordt. Als een spier stijf is en niet kan ontspannen voordat u gaat slapen heeft je lichaam moeite om tot rust te komen. 

Het hele lichaam gaat namelijk tegenwerken en blijft dus gedurende de nacht ook vaak spierspanning geven.

Wat kan jij doen om deze lage rugpijn te verhelpen?

Natuurlijk is het heel makkelijk om het te zoeken in een goed matras of beter hoofdkussen. Maar dit zal altijd maar tijdelijk een effect hebben. 

Je lichaam is namelijk een ster in het aanpassen aan een situatie. Maar als je de situatie gedurende de dag niet aanpast zal ook deze aanpassing van matras niet helpen.

Het letterlijk ontspannen van je lichaam gaat je veel meer helpen dan een nieuw matras of iets.

Elke avond een ademhalingsoefening kan je lichaam de ontspanning gevcen die het nodig heeft.

2 minuten buikademhaling

Dit ga jij doen, elke avond voor het slapen gaan.

Je gaat 2 minuten ontspannen ademhalen om je lichaam en de spieren ontspanning te geven.

Stap 1: Zorg voor een rustige omgeving, trek jezelf even terug op een plek waar je even alle focus kan leggen op deze oefening. Een plek waar je moeilijk afgeleid wordt.

Stap 2: Zet een timer op 3 minuten.

Stap 3: Ga op de rug liggen en plaats de handen onder de navel. Door tegen je handen aan te gaan ademhalen voel je letterlijk de buik omhoog komen tijdens de ademhaling. Zo adem je altijd beter door de buik.

Stap 4: Adem in 4 tellen in door de neus en focus op het omhoog duwen van de handen. Haal dus adem door de buik.

Stap 5: Blaas in 8 tellen uit door de mond, creëer het gevoel dat je een ballon wil opblazen. Tuit je lippen zo gezegd. Zo doe je er langer over om uit te blazen en kan je het lichaam de tijd gunnen om te ontspannen.

Stap 6: Zorg dat je bij elke uitademing het gevoel hebt dan je door de grond weg zakt. Of dan je steeds meer ontspant. 

Stap 7: Herhaal dit dus totdat de timer voorbij is. Heb jij het gevoel dat je afgeleid wordt, focus je dan op 1 ding tegelijk. Bijvoorbeeld alleen op het rijzen en dalen van de buik.

Stap 8: Sta even bewust stil bij het gevoel dat jij hebt na deze sessie. Hoe voel jij je? Ontspanen? Geef jezelf bijvoorbeeld een cijfer en noteer dit in je telefoon voor de dag erna, zo zie je het verschil en ervaar je steeds meer ontspanning.

Heb je vragen of wil je nog meer doen?

Er zijn al veel mensen geweest die dit hebben toegepast. En 9/10 helpt het om het lichaam te ontspannen. Soms lukt het ook niet, maar wat zegt dit?

Dat de oorzaak voor dit probleem waarschijnlijk ergens anders ligt.

Wil je hierachter komen? Check dan onderop deze pagina de mogelijkheid om een keer langs te komen voor een check up. 

In 20 minuten checken we of het probleem ergens anders zit en of we daar wat aan kunnen doen.

“Ik was ten einde raad, maar nu kan ik weer normaal functioneren, werken, sporten, etc! Remco en zijn behandelingen voelen  voor mij echt als mijn reddende engel!”

Charlotte

“Na de eerste behandeling merkte ik al duidelijk verschil en na 3 behandelingen hoefde ik niet meer terug!”

Marijke

zet je pijn langs de zijlijn

Wil jij nu al wat doen om je pijn voorgoed langs de zijlijn te zetten? Download dan mijn ebook en krijg direct 5 van de meest waardevolle tips om je pijn te verhelpen.
Gratis ebook

Kom je een keer langs?

Hoeveel tijd kost het je?

20 minuten

Hoeveel geld kost het je?

€0,-

Contact

Telefoonnummer

+(31) 615098397

E-mailadres

info@unique-body.nl

Adres

Kouwe Hoek 14
2741PX, Waddinxveen