+31615098397 info@unique-body.nl

Slapen is essentieel voor een goede gezondheid!

Slapen is misschien wel belangrijker dan het trainen zelf. Tijdens je slaap hersteld je lichaam.

Tijdens de slaap blijven de hersenen en het lichaam zelf wel actief en ook slapen zelf kost energie. Tijdens de slaap daalt de hartslag en ademhaling, zijn je spieren ontspannen en worden allerlei prikkels door de hersenen geblokkeerd waardoor je bewustzijn afneemt.

Je hormoonniveaus herstellen zich en ook krijgt je lichaam de kans om uit te rusten.

Benieuwd of ik wat voor je kan betekenen?

7 + 4 =

Slapen is goed voor je!

Slapen heeft een positieve invloed op onze gezondheid.

Als je slaapt komen zowel je lichaam als je hersenen tot rust. Heel simpel gezegd krijgen je lijf en je brein de gelegenheid zich te herstellen. Mensen die niet voldoende slapen, krijgen vaker last van een verzwakt immuunsysteem. Zo leidt onvoldoende slaap ook tot een verminderde aan maak van het groeihormoon en leidt het simpelweg tot minder herstel van je lichaam waardoor je de volgende dag minder alert bent doordat je concentratievermogen afneemt bij te weinig slaap.

Te weinig slaap heeft niet alleen lichamelijk ‘gevolgen’, ook in metaal opzicht heeft je lichaam slaap of rust nodig. Je hersenen hebben rust/slaap nodig om de prikkels die je gedurende de dag hebt meegemaakt te kunnen verwerken.

Bij slapen werkt niet

 

De slaapbehoefte is heel individueel en verschilt per persoon. Jij kun misschien prima bij 5 tot 6 uur slaap waar je partner misschien minimaal 8 uur nodig om zich fit en energiek te voelen. De richtlijn die er vaak word aangehouden is 7 tot 8 uur slaap per nacht (voor volwassenen).

Wat vaak wordt gedacht is dat een slaaptekort inhalen werkt, daarmee bedoelen ze vaak in het weekend een paar uur extra slapen. Vermoeidheid, verminderde concentratie, minder fysieke activiteit etc. worden niet beter als je in het weekend bij slaapt. Je zal elke avond de juiste hoeveelheid slaap nodig hebben om dit optimaal te houden.

Onvoldoende slaap, slecht voor je gezondheid?

 

Als je te weinig slaapt heeft dit invloed op je hormonale systeem. Het leidt tot een grotere aanmak van het stress hormoon. Dit hormoon zorgt er o.a. voor dat je meer vet op slaat en het is tevens ons stress hormoon, als deze actiever word is dit niet gunstig voor ons systeem.

Ook verhogen de ontstekingswaardes in ons lichaam. Dit heeft tot effect dat wij pijntjes gaan krijgen.

Als er te weinig slaap is gaat het risico op diabetes en overgewicht significant omhoog.

Een langere periode met onvoldoende slaap of een chronisch verstoorde nachtrust kunnen leiden tot verschillende symptomen zoals een verzwakt immuunsysteem, hoofdpijn/migraine, verminderde concentratie, verhoogde prikkelbaarheid, overgewicht, een verhoogde bloedsuikerspiegel en overgewicht.

Benieuwd of ik wat voor je kan betekenen?

7 + 7 =

Heeft genoeg slapen effect op je gewicht?

 

Slaap je te weinig dan neemt de kans op overgewicht of vetopslag toe. Je hormoonhuishouding raakt namelijk in de war bij een (chronisch) te korte nachtrust.

De hormonen leptine en ghreline zijn hiervoor verantwoordelijk. Leptine neemt toe als je eet, dit zorgt ervoor dat je na de maaltijd een verzadigd gevoel krijg. Het hormoon ghreline heeft de omgekeerde werking: als je te weinig eet, neemt de hoeveelheid ghreline in het bloed juist toe, waardoor je de neiging krijgt om te gaan eten.

Als jij minder dan 8 uur slaapt verhoogt het hormoon chreline en is de kans dat je de gehele dag trek hebt groot aanwezig.

Slapen dus!

Speciaal hiervoor nog 6 slaaptips

 

Vermijd (led)licht van tv’s, telefoons, of tablets voordat je gaat slapen. Dit remt de afgifte van melatonine, het hormoon dat je slaap-waakritme beïnvloed.

  1. Als het even lukt, ontwikkel een vast slaapritme, zo houd je jouw bioritme constant.
  2. Eet geen zware maaltijd meer voordat je naar bed gaat.
  3. Slaap niet in een warme en stoffige kamer, maar zorg dat je slaapkamer opgeruimd en stofvrij is en laat (overdag) voldoende frisse lucht binnen – dit bevordert de ventilatie.
  4. Probeer niet te piekeren voordat je gaat slapen, dit is een vorm van stress waarbij je stresshormonen aanmaakt waardoor je veel onrustiger slaapt.
  5. Moeite om in slaap te vallen? Neem magnesiumtabletten, magnesium ontspant je spieren, bloedvaten en zenuwen en helpt stressklachten te verminderen.
× Stel je vraag!