+31615098397 info@unique-body.nl

Welk lichaamstype heb jij en hoeveel voedingsstoffen heb jij dan gsstoffen heb jij dan nodig per dag om gezond te blijven?

  • Lang en smal
  • Snelle stofwisseling
  • Laag vetpercentage

Mensen die een ectomorf type zijn hebben een snelle stofwisseling waardoor ze heel veel zullen moeten eten om aan te komen in spiermassa. Alhoewel spiermassa opbouwen lastig is hebben ectomorfs het voordeel dat ze van nature een laag vetpercentage hebben.

Om wel spiermassa op te bouwen moeten deze mensen relatief veel koolhydraten eten.

Om een gezond lichaamsgewicht te behouden en een beetje spiermass aan te komen zou ik deze verhouding adviseren:

  • Koolhydraten: 40-60%
  • Eiwitten: 25-35%
  • Vetten: 15-25%
  • Atletisch
  • Weinig overtollig vet
  • Gemiddelde stofwisseling

Mensen die het lichaamstype mesomorf hebben zijn vaak atletisch en hebben een goede basis om een gezond lichaamsgewicht te behouden. 

Deze mensen hebben een gemiddelde tolerantie voor koolhydraten. Ongeveer 30-50% van de totale dagelijkse calorieën zou uit koolhydraten moeten komen. 

Om een gezond lichaamsgewicht te behouden zou ik deze verhouding adviseren.

  • Koolhydraten: 30-50%
  • Eiwitten: 25-35%
  • Vetten: 25-35%
  • Komt snel aan
  • Hoog vetpercentage
  • Trage stofwisseling

Mensen die het type endomorf zijn kunnen relatief snel spiermassa opbouwen, maar hebben vanwege hun trage stofwisseling veel moeite om hun vetpercentage te verlagen.

Endomorfs zijn gevoelig voor koolhydraten. Afhankelijk van je doelstelling zouden je dagelijkse calorieën uit koolhydraten ergens tussen de 10-40% moeten liggen. Voor het opbouwen van spiermassa kun je hoog (40%) gaan zitten, voor het verlagen van je vetpercentage kun je wat lager (10-20%) gaan zitten.

Daarom zou ik als je een gezond lichaamsgewicht wilt behouden deze verhouding adviseren:

  • Koolhydraten: 20-40%
  • Eiwitten: 30-40%
  • Vetten: 30-40%
× Stel je vraag!