+31615098397 info@unique-body.nl

Vitamine C dosissen tot 1000 mg per dag kan effectief bijdragen aan het helpen herstellen en versterken van het immuunsysteem

Vitamine C is misschien wel het meest bekende vitamine. Dit vitamine is essentieel voor het ondersteunen van het natuurlijke afweersysteem.

Een vitamine C-tekort komt steeds minder voor, maar het is wel essentieel om te kijken of het jou kan helpen.

Hoeveel zou je van moeten nemen per dag? En wat is de beste vorm van vitamine C?

Wat is vitamine C?

Vitamine C, ook wel bekend als ascorbinezuur en L-ascorbinezuur, is een vitamine en antioxidant dat je binnenkrijgt via voedsel en kan je ook tot je nemen doormiddel van een supplement.

Belangrijk om te weten is dat vitamine C een wateroplosbare vitamine is. Wateroplosbare vitamines worden niet zo goed in het lichaam opgeslagen.

De concentratie van vitamine C in het bloed wordt gecontroleerd door de nieren. Het lichaam kan geen grote hoeveelheden vitamine C opslaan en verwerken, dus de extra hoeveelheid verlaat binnen enkele uren via de urine het lichaam.

Waar is het goed voor?

  • Antioxidante werking: het menselijk lichaam gebruikt antioxidanten om zichzelf te beschermen.
  • Ondersteuning collageenvorming: zonder vitamine C is het lichaam niet in staat om collageen, het belangrijkste eiwit in bindweefsel, te synthetiseren. Het gevolg is dat een tekort van invloed is op de huid, pezen, ligamenten en botten.
  • Ondersteuning immuunfunctie: bevatten hoge concentraties van vitamine C. Tijdens een infectieziekte is deze concentratie snel uitgeput.

Hoeveel is goed voor je?

Het Nederlandse Voedingscentrum beveelt dagelijks 75 milligram vitamine C aan voor zowel (jonge) mannen als (jonge) vrouwen vanaf 14 jaar. Dat vind ik wat weinig. Dit is per persoon namelijk verschillend. Er wordt vaak aangeraden om dagelijks minimaal 1 gram (1000 mg) vitamine C aan te vullen met supplementen, naast een gezond dieet dat rijk is aan groenten en fruit. De overtollige vitamine c wordt door de urine weer het lichaam uitgezet.

Ik zou voor deze hoeveelheid gaan:

Ik raad je aan om 10-20 mg per dag per kilo lichaamsgewicht aan vitamine C tot je te nemen voor een optimale gezondheid.

  • Een vrouw van 60 kg neemt dan ongeveer (60*15 =) 900 mg vitamine C per dag.
  • Een man van 80 kg neemt dan ongeveer (80*15 =) 1200 mg vitamine C per dag.

Neem niet veel meer dan dit per dag binnen. 

Wie hebben een toevoeging aan vitamine C nodig?

Ik adviseer allermeest iedereen om voldoende vitamine C te nemen. Maar er zijn mensen die een extra nodig hebben om hun lichaam te ondersteunen. 

Dan kun je denken aan mensen met:

  • Een verminderde weerstand (verzwakt immuunsysteem)
  • Een vertraagde wondgenezing
  • Veel dagelijkse stress moeten omgaan
  • Een eenzijdig voedingspatroon
  • Zwangere vrouwen

Vitamine C bij stress en ziekte?

Het is zeker verstandig om bij stress of ziekte vitamine C toe te voegen.

Als iemand die al een hoge concentratie van vitamine C in het bloed heeft, extra vitamine C tot zich neemt, dan is de toename slechts tijdelijk. Het overgrote deel van vitamine C verdwijnt in de urine. Andersom is het zo dat vitamine C langer in het systeem blijft zitten als het wordt ingenomen door iemand met een lage vitamine C-spiegel.

De dagelijkse dosering van vitamine C kan bij mensen die dagelijks onder druk staan en stress ervaren flink worden opgeschroefd. Tijdens stressvolle situaties gaan de bijnieren allerlei hormonen produceren die worden vrijgelaten.

Als gevolg hiervan raken de bijnieren uitgeput en wordt er veel meer vitamine c gebruikt dan normaal gesproken. Omdat alle beschikbare vitamine C wordt omgeleid naar je bijnieren, raakt je immuunsysteem verzwakt en ben je vatbaar voor verkoudheden, infecties en huidproblemen.

Vitamine C bij zwangere vrouwen?

Ook als je zwanger bent zou ik je adviseren meer vitamine C te slikken dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Waarom? Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om vitamine C in de juiste hoeveelheden binnen te krijgen. Het is essentieel voor de gezondheid van de aanstaande moeder, de ontwikkeling van de foetus en de verlaging van het risico op verschillende complicaties. Vitamine C supplementen zijn dan ook een goede oplossing voor zwangere vrouwen.

Hoe weet je of je een vitamine C tekort hebt?

De eerste symptomen van een vitamine C-tekort kunnen vermoeidheid, zwakte en bloedingen zijn.

De grootste risicofactoren van een vitamine C tekort zijn:

  • Drugs of alcoholverslaving
  • Extreem crashdieet
  • Mensen met een medische aandoening die hun vermogen om voedsel te verteren en absorberen beïnvloedt
  • Rookverslaving (nicotine maakt vitamine C minder effectief)

Als jij snel blauwe plekken hebt dan is dit een symptoom dat je mogelijk een vitamine C tekort hebt. Ook een slechte wondgenezing is een symptoom voor een vitamine C tekort.

Heb je droog haar of breken je nagels snel? Ook een mogelijk tekort aan vitamine C.

Slechte weerstand, gezwollen en pijnlijke gewrichten en neusbloedingen hebben ook een mogelijke oorzaak door tekort aan vitamine C.

#10 voordelen van Vitamine C!

  1. Ondersteuning immuunsysteem
  2. Helpt opname van ijzer te verhogen
  3. Verlaagd het risico op urine infecties
  4. Kan bloeddruk verlagen
  5. Gaat oxidatieve schade tegen
  6. Verhoogd bot dichtheid
  7. Voorkomt spierpijn en draagt bij aan het spier herstel
  8. Verbetert de bloedcirculatie
  9. Vermindert rimpels en huidveroudering
  10. Mogelijk minder kans bij het ontwikkelen van staar

Waar zit veel vitamine C in? Dat komt in een ander blog terug. Denk dat dit al heel veel informatie is die je misschien even moet filteren. Heb je een vraag dan kan je die stellen via onderstaand formulier.

Stel je vraag.

1 + 11 =

× Stel je vraag!