+31615098397 info@unique-body.nl

Wat is slaap?

Slapen heeft iets raars. Je sluit je ogen en weg ben je, weg van deze wereld. Vaak in sprookjes wordt slaap dan ook geassioceerd met de dood.

 Slaap is essentieel in ons leven. Het doet ons lichaam herstellen en laat het uitrusten. Maar wat gebeurt er tegenwoordig, als mensen maar ergens tijdsdruk ervaren dan slapen ze maar een uurtje minder. In die tijd kan je namelijk weer wat ander doen, toch?

Al die tips die we vroeger van onze ouders of opa’s en oma’s kregen als; “Een mens heeft 8 uur slaap nodig” of “Alles voor 12 uur telt dubbel”, worden tegenwoordig allemaal in de ijskast gezet. 

Maar als je snel bedenkt dat wij ongeveer een derde van ons leven spenderen aan slaap zal het toch wel wat doen voor ons. 

Slaap is en blijft essentieel voor onze kwaliteit van leven. 

Wat gebeurt er nu eigenlijk als we slapen?

Als we slapen, rust en herstelt ons lichaam zich. Jij ervaart dit ook wel, als je een korte nacht hebt gehad voel je jezelf de volgende dag vaak wat minder energiek en je bent wat minder alert.

Ook is het zo dat we onze geest tot rust laten komen. We gaan van een fight en flight modus naar een rest en digest modus.

Je moet het even snel zien als het uitzetten van je pc. De volgende dag start hij sneller op en kun je aan het begin van de dag makkelijker alle functies gebruiken dan aan het einde van de dag.

Slapen doen we in verschillende cycli die opgebouwd zijn uit vier fases met elk hun specifieke eigenschappen. Eén zo een cyclus duurt gemiddeld zo’n 90 à 120 minuten. Na elke cyclus wordt je heel even wakker. Waarom zul je denken? Zo checkt het lichaam of alles nog in orde is. Als je lichaam hier een prikkel krijgt van een volle blaas of raar geluid dan wordt je wakker. Als er geen prikkel is slaap je gewoon weer verder en komt de volgende cyclus. Dus als jij af en toe wakker wordt is niet vreemd. De belangrijkste fasen van de cyclus zijn de diepe slaap en de REM slaap.

Wat is je diepe slaap?

Tijdens je diepe slaap krijg je een grotere bloedtoevoer naar jouw spieren, waardoor jouw lichaam herstelt van de inspanningen van overdag. Ook 70% van onze dagelijkse hoeveelheid groeihormoon wordt uitgescheiden tijdens de diepe slaap. Dit zorgt er voor dat onze weefsels hersteld kunnen worden. Omdat in deze fase jouw lichaam het meest groeit en ontwikkelt, hebben baby’s en kinderen ook meer slaap nodig dan volwassen.

Wat is je REM slaap?

Je REM-slaap (kort voor Rapid Eye Movement) is het stadium van het mentale herstel. Jouw hersenen zijn erg actief in deze fase, onze hartslag en ademhaling worden sneller en onregelmatiger en je ogen draaien alle kanten op. Klinkt heel raar en misschien een beetje eng, maar op dit moment verwerken je hersenen alle informatie die je overdag hebt binnen gekregen. Alles word herverdeeld in je hersenen, zo is het dan vaak dat we sommige kennis en vooral vaardigheden pas beter kunnen toepassen de dag erna.

Hoeveel slaap hebben wij nodig?

Jij als volwassene hebt gemiddeld tussen de 6,5 en de 8,5 uur slaap nodig. Voor kinderen en jongeren is dat beduidend meer, voor ouderen wat minder. Slaap is echter bovenal iets individueels, het verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen hebben inderdaad maar een uurtje of vier nodig om uitgeslapen te zijn, anderen negen of tien. De voornaamste indicator hier is dat je je ’s ochtends fris en uitgeslapen voelt.

Hoe verbeter je jouw slaapkwaliteit?

Veel mensen hebben wel eens een slechte nacht, jij waarschijnlijk ook wel eens. Dit is niet erg als het bij een eenmalig ding blijft, maar het wordt wel vervelend als je dit vaker mee maakt. 

Veelal praat je over een slechte nacht als je vermoeid wakker wordt of naarmate de dag vordert je jezelf minder kan concentreren. 

Maar wat kan je in zo een situatie doen?

Voeding, dit kan een positieve invloed hebben op het ondersteunen van de nachtrust. 

Ademhaling, als je een rustige ademhaling creeert kan het lichaam van een fight or flight modus naar een rest and digest modus gaan.

Slaapaanpassingen, denk hierbij aan geen telefoon meer in bed, donkerdere gordijnen, temperatuur, schoon dekbed en lakens.

We bespreken ze allemaal hieronder kort met tips zodat je precies weet wat je kan doen.

Hoe kan voeding je slaapkwaliteit verbeteren?

Deze 5 late-night snacks gaan je helpen rustig in slaap te vallen.

  1. Kwark.
    • In kwark zitten veel goede voedingsstoffen zoals eiwitten en kwark bevat weinig calorieen en vetten. Kwark verteert langzaam en is dus in de avond een mooie toevoeging. Eiwitten zorgen er onder andere voor dat je spieren kunnen herstellen.
  2. Banaan
    • In een banaan zitten goede stoffen als Vit C en B6. Ook zitten er veel vezels in bananen die je langer een vol gevoel geven. Hierdoor eet je niet te veel in de avond en kan je lichaam hier lang op teren. Tevens geeft een banaan je een relaxed gevoel en een betere nachtrust.
  3. Amandelen
    • Amandelen zitten bomvol magnesium. Als je lichaam te weinig magensium binnen krijgt heeft het moeite met het aanmaken van melatonine. Melationine is essentieel voor een goede nachtrust.
  4. Tonijn
    • In tonijn vind je veel vitamine D, dit kan ook zorgen voor slaap problemen. Tevens zit er omega 3 in tonijn die zorgt voor het goed functioneren van je hersenen. Beide zorgen dus ook voor een betere nachtrust.
  5. Kersen
    • De laatste in de rij zijn kersen. Kersen zijn een lichte maaltijd in de avond en zorgen er ook voor dat jouw nachtrust verbetert. 

Hoe kan ademhaling je slaapkwaliteit verbeteren?

Ik heb het al eens gehad over het uitzetten van een pc, alle systemen worden uitgezet en daardoor werkt de pc weer beter.

Met de geest werkt het dus hetzelfde, als jij slaapt filteren je hersenen alle informatie. 

Maar als jij de gehele dag gestresst bent geweest en hier met slapen gaan nog niet uit komt kom je niet in je diepe slaap een je REM slaap. Dus met andere woorden je hersenen krijgen niet de tijd om alle informatie te filteren. 

We praten hierover een fight or flight modus. Je lichaam voelt gestresst en je ademhaling is onrustig. Je wil je lichaam weer naar een rest and digest modus krijgen om optimaal te kunnen slapen. 

Dit kan je doen door het toepassen van een ademhalingsoefening.

  • Adem voor ongeveer 2 minuten (voor het slapen gaan) rustig door je neus, met een tempo van 3/4 seconden in en 7/8 seconden uit. Doe dit via de buik, dus een buikademhaling. Doe dit elke dag en zo help jij jouw lichaam om alvast tot rust te komen voor het slapen gaan.

Welke aanpassingen kunnen je slaapkwaliteit verbeteren?

Iedereen heeft wel iets waarvan hij of zij weet dat hij het niet moet doen. En 1 is daarvan toch wel de telefoon mee naar bed nemen. 

Het blauwe licht van je telefoon zorgt ervoor dat de aanmaak van melatonine geremt word. Dit betekent dat jij minder makkelijk in slaap komt en je slaapkwaliteit afneemt. 

Zo zijn er nog een paar aanpassingen die je kunnen helpen om een betere slaapkwaliteit te krijgen.

  1. Verduisterende raambekleding. Als het donkerder in de kamer is slaap je beter.
  2. Temperatuur. Het moet niet te koud en ook niet te warm zijn in de kamer. 
  3. Slaap onder een zwaarder deken of laken. Dit gaat terug naar het moment dat je nog in de buik zat, de druk die het laken of de deken heeft zorgt voor een veilig gevoel en daardoor slaap je beter.
  4. Een schoon bed. Je herkent dit wel, je stapt in een net opgemaakt bed, heerlijk toch. Je slaapt dan ook echt beter. 
  5. Koop een groter bed. Het blijkt dat als mensen zich vrij kunnen bewegen ze beter slapen.

Kort samengevat

Slaap is een essentieel onderdeel van ons leven. Je hebt het nodig om je lichaam en ‘geest’ tot rust te laten komen, om je herinneringen en gedachten te ordenen en fysiek te herstellen. Een slaapstoornis is daarom een niet te onderschatten probleem dat een grote impact heeft op je gezondheid en levenskwaliteit. Als jij dan ook een probleem hebt met slapen zal je dit goed moeten aanpakken. Ondanks dat het essentieel is gaan wij er nog niet bewus mee om. Als je nu kijkt hoeveel mensen er met hun gezondheid bezig zijn is het toch gek dat slaap er daar niet eentje van is. Enkele kleine aanpassingen in je gewoontes en slaaphygiëne, kunnen je nachtrust al een pak verbeteren en je met een fris gevoel laten op staan.
× Stel je vraag!