+31615098397 info@unique-body.nl

Als ik train, dan train ik voor progressie en resultaat!

Zoals je hebt gelezen adviseer ik bij beginnende mensen vaak om dezelfde tijden of dagen te trainen, gewoon omdat dit meer structuur bied en je lichaam in eerste instantie ergens aan kan wennen. 

Zelf doe ik dit dus niet. Waarom niet? Ik leg het je uit. Als het soms wat diep in gaat op sommige stof dan lees je er gewoon een beetje doorheen.

Train niet om maar te trainen!

Dit is ook zeker de meest gemaakt fout die veel mensen doen als ze gaan trainen. Ze gaan naar de sportschool omdat het op dat moment moet, omdat het hun trainingsdag is. Ik doe dit niet! Ik train als mijn lichaam goed voelt en dat ik zeker weet dat ik progressie boek in die training. 

Progressie kan bijvoorbeeld zijn, meer gewicht tillen tijdens krachttraining, meer herhalingen halen of een betere prestatie leveren tijdens een training. 

Je kan zeggen dat dit te maken heeft met je belastbaarheid. Echter is er nog niks dat kan meten of je daadwerkelijk belastbaar bent. Daarom is het een gevoel dat je hebt, is dit altijd waarheid? Nee, zeker niet. Daarom zit ik er ook wel eens naast. Mocht ik bezig zijn met de training en ik behaal niet het optimale resultaat dan kan het zomaar zijn dat ik stop met trainen en een dag later het nogmaals ga proberen.

Amber is op dit moment bij KNRB met een onderzoek bezig hoe je de belastbaarheid wel zou kunnen meten van een sporten, zodat je dus doelgerichter en op de beste momenten een sporter kan prikkelen om het beste resultaat te behalen. 

Supercompensatie

Dit wil simpel weg zeggen wanneer een sporter het beste weer zou kunnen trainen om het optimale resultaat uit de training te behalen. Als je kijkt naar de grafiek is de eerste fase de trainingsprikkel die je het lichaam geeft. Je raakt simpel gezegd vermoeid. De tweede fase is de herstel periode, dus de rust die je neemt na een training. Vervolgens komt er een moment dat het lichaam een vergroting van zijn prestatie creëert, dit om het lichaam beter te maken en te beschermen, dit gedeelte noemen we supercompensatie. Als je precies op dit moment gaat trainen dan ben je sterker, sneller of beter dan de vorige training. Maar de vraag is dus heel erg; “wanneer gebeurt dit?” 

Sommige mensen roepen 48 uur, sommige mensen roepen 72 uur, sommige roepen zelfs dat dit niet eens nodig is. Ik denk zelf dat het zeker nodig is, maar dat het per persoon en trainingsprikkel verschilt. 

Echter een kleine periode na de supercompensatie, als je het lichaam niet opnieuw prikkelt, zakt het niveau weer terug. Dit omdat het lichaam zich realiseert dat het niet meer nodig is. Je zakt dan vaak weer terug naar het oude niveau. Dit kan dus vaak gebeuren als je bijvoorbeeld te lang neemt tussen je trainingen of dus op vaste tijdstippen traint. 

Kan je te vroeg of te laat zijn om weer te gaan trainen?

Ja zeker. Wat gebeurt er als je te vroeg begint is het volgende. 

  1. Je bent vaak nog vermoeid in je spieren of lichaam en de training loopt niet lekker. 
  2. Je gaat vaak door op karakter om toch maar te zorgen dat je het beste eruit haalt. 

De uitkomst echter kan heel vervelend zijn. Train jij te vroeg en je lichaam is nog niet volledig herstelt dan kan het langzaam richting een blessure geduwd worden. Krijg je op een gegeven moment een blessure dan doe je helemaal niks meer en moet je weer helemaal opnieuw beginnen om op te bouwen.

Als je te laat bent dan gebeurt er wat ik hierboven bij supercompensatie aangaf. Je valt terug naar je oude niveau en zal bij niet opbouwen. 

Wat kun je dus het beste doen?

Laten we beginnen dat je precies moet weten of je progressie of geen progressie boekt. De meeste mensen trainen zonder schema en weten dus eigenlik niet precies wat ze aan het doen zijn.

Mijn eerste advies is dit:

  • Laat een trainingsschema aanmeten die bij je past. Bij jouw lichaam en jouw doel!

Wat je daarna kan doen is dit?

  • Houd je progressie bij. Door een trainingsschema in te vullen wat je precies doet.

Lees hier nog meer over in een ander blog dat ik heb geschreven: Geen progressie in je training? Pas dit aan!

Wat doe ik dus precies?

Ik heb een doel: Iron Man 2020 Barcelona.

Ik heb een trainingsschema.

Ik heb een logboek, om alles bij te houden van mijn trainingen. 

Ik plan mijn trainingen in als ik moet trainen.

Doe niet precies wat ik doe dit werkt niet voor iedereen. Doe wat werkt voor jou, maar wat ik wel handig zou vinden is als je altijd wat advies krijgt van een professionele trainer. Iemand die met je mee denkt en je een schema geeft die bij jouw past.

Stel je vraag over dit onderwerp!

9 + 1 =

× Stel je vraag!