+31615098397 info@unique-body.nl

Ga halverwege de week alvast na hoe je weekend eruit komt te zien. Welke problemen zou jij kunnen tegenkomen?

WEEKEND! Zo overleeft jouw doel het weekend.

Doordeweeks heb je vaak een redelijk vast ritme. Vaste eettijden, duidelijke regels voor jezelf, een vast sportritme. Vaak wordt dit wekelijks herhaald. Het weekend is echter vaak anders. Het ene weekend is rustig en ben je veel thuis, een ander weekend ga je van verjaardag, naar feestje, naar etentje, enz.
 
Je doel komt in het weekend dus regelmatig in gevaar. Maar hoe zou het zijn als dit niet gebeurt?
 
Dit is wat jij zou kunnen doen om het weekend te overleven.
 
  1. Ga halverwege de week alvast na hoe je weekend eruit komt te zien. Welke problemen zou jij kunnen tegenkomen?
  2. Zorg ervoor dat je buiten de bijzonderheden zoveel mogelijk je normale schema vasthoudt. Bijvoorbeeld geen broodjes voor het ontbijt, geen zak chips mee van de supermarkt omdat het weekend is. Bewaar de uitzonderingen voor de lastige momenten zoals een feestje. Houd de balans.
  3. Bedenk hoe je je normale schema indeelt in je weekenddag, want je eettijden zijn mogelijk wel anders. Door later te ontbijten vervalt mogelijk je tussendoortje in de ochtend. Geen probleem, sla deze gewoon over en lunch daarna gewoon. Blijf ongeveer dezelfde uren na elkaar eten en houd regelmaat.
  4. Dan de ‘problemen’’, hoe pak je die aan? Door voor jezelf een concreet plan te maken sta je sterker. Spreek met jezelf af welke producten je wel of niet neemt en van de producten die je wel neemt kun je bepalen hoeveel. Bijvoorbeeld plan van aanpak voor een verjaardag: wel taart 1 punt, geen chips, nootjes en andere zoutjes, wel tomaatjes en komkommer als dit er is, van kaas/worst/toastjes max. 2 stuks. Geen alcohol, dat ‘bewaar’ je voor het feestje dat je later op de avond nog hebt. Op deze verjaardag alleen koffie, thee, (bruisend) water of evt. light frisdrank.
  5. Bedenk een plan van aanpak. Nog steeds als voorbeeld diezelfde verjaardag: door thuis te lunchen zorg je dat je minder hongerig bent en je makkelijker nee zal kunnen zeggen tegen dat stukje taart. Ga bijvoorbeeld niet dicht bij een snack bak of iets zitten, als je er moeite voor moet doen heb je er vaak geen zin in. Heb je even moeite? Zorg voor wat afleiding, een gesprek met iemand, misschien even helpen met afruimen van wat spullen, verzin het maar.

Ging het nu helemaal niet volgens plan? Kan gebeuren, je weet dat je kan terugvallen op je doordeweekse plan. Neem de problemen die je dit weekend had mee naar een nieuwe week en weekend!

Vergeet ook niet dat er een balans moet zijn. Een keer wat extra is niet erg, maar bedenk wel dat als je doel heel belangrijk voor je je hier wel prioriteit van moet maken.

Succes!

 

Heb je een vraag? Stel ze gerust!

2 + 2 =

× Stel je vraag!