+31615098397 info@unique-body.nl

Remco Broere | Personal Trainer, Personal Hormonal Profiler & Mylogenics Practitioner

Hoe kan je sneller vet verbranden?

We gaan richting de zomer en dat betekent één ding; “je wil er goed uit zien!”

Dat kan, want je hebt vanaf nu nog 3 maanden de tijd om dit te bereiken. Maar hoe ga jij dit nu doen binnen 3 maanden?

Ik leg het je uit.

Richt je op bewegen!

Je wilt sneller vet verbranden. Dan wordt er nog steeds geroepen dat voeding hier het meest belangrijk voor is. Maar ik denk dat het altijd een combinatie zal zijn tussen de voeding die je eet en de arbeid van training die je levert. 

Als jij gezond eet, maar nog steeds niet genoeg calorieën verbrand omdat je niet beweegt is de kans dat je niet afvalt groot aanwezig.

Klinkt best wel logisch toch? Als jij gaat bewegen verbrand je calorieën en val je af. Maar ga je er ook beter uit zien als je dat doet?

Je kent de marathonlopers wel, heel slank gebouwd en lang. Geen vet op hun hele lichaam. Precies wat je wilt toch? Je vetpercentage is laag en je hebt bereikt wat je wilt.

Toch is dit niet ideaal beeld. Je wilt er tevens goed uitzien en jezelf fit en gezond voelen.

Sneller vet verbranden door het verhogen van spiermassa!

Spieren bewegen ons lichaam, dat kost ons energie. Als je de spier laat toenemen in volume gaat deze meer energie nodig hebben om een beweging te kunnen maken. Dus je lichaam heeft letterlijk meer energie nodig. 

Waar haalt hij deze energie vandaan? Dat gebeurt 1 uit je voeding en 2 uit je reserves. Die reserves van ons lichaam zijn onze vetten. 

Dus met andere woorden, verhoog jij je spiermassa, eet jij gezond en niet te veel dan gaat je lichaam meer verbranden en verbrand daardoor mede je vetten. 

Een lager vetpercentage is daarmee haalbaar.

Krachttraining is de meest voor de hand liggende manier!

Er zijn vele manieren om je vet te verbranden, maar ook je spiermassa te verhogen is krachttraining nog steeds de training bij uitstek. 

Je spieren hebben een prikkel nodig om meer volume te bouwen. 

Maar wat voor krachttraining dan precies? Je wilt een training doen waarbij de spieren zo gezegd een metabole verstorging krijgen (noem het verzuring). Als je lichaam verzuurt zal er hormonaal een hogere activatie van het groeihormoon en testosteronhormoon zijn. Dit zijn de twee hormonen die je lichaam in een anabole (opbouwende) staat zetten. 

Denk bijvoorbeeld aan het volgenden:

– Herhalingen tussen de 8 en de 12.
– Tempo waarbij je geen rust neemt in de beweging, dus een continueë beweging.
– Weinig rust tussen de sets. 

Dit zorgt ervoor dat de spier geen tot weinig rust krijgt en dat je lichaam veel activatie van de hormonen groeihormoon en tetosteron heeft.

Oefeningen? Train je volledige lichaam: Squat (benen), Shoulder Press (schouders), Dumbell Press (borst), Lat Pull Down (rug).

Wat vind ik nog meer belangrijk?

Waar ik zie dat het vaak fout gaat is in het volgende. 

Mensen beginnen voortvarend, maar haken vrij snel af. Er zit dus geen continuïteit in. 

Een spier is hetzelfde als bijvoorbeeld een kind of dier, je moet vaker iets herhalen voordat het pas echt goed wordt uitgevoerd. 

Herhalingsmethode is de beste methode. 

Hoe vaak train je in de week? Het liefste 3x per week, onegeveer 1 x keer in 48 uur. Dus bijvoorbeeld, maandag, woensdag, zaterdag? Vul dit zelf in, maar zorg ervoor dat je het inpland en volhoud.

Opsomming?

1. Meer spiermassa verbrand meer vet.

2. Beweeg en train.

3. Richt je op krachttraining.

4. Wees consequent. 

5. Herhaling is de beste methode.

Ik doe graag een proefles om dit te ervaren!

7 + 8 =

× Stel je vraag!